Curs 4 Planul de afaceri al francizei

Curs 4.4 Finante si contabilitate


Inca de cand preotii din Mesopotamia au inceput sa pastreze inregistrari ale tranzactiilor realizate dintre preoti si public, in jurul anului 3200 i.Hr., oamenii au tinut inregistrari contabile. Aceste inregistrari sunt instrumente utile care va vor ajuta sa luati decizii de management mai eficiente si eficace.
Intr-un sistem de franciza este foarte important sa fie pastrate inregistrari financiare corecte atat de catre francizat cat si de catre francizor. Cel mai posibil, francizorul va va cere sa ii transmiteti rapoarte bisaptamanale sau lunare cu vanzarile totale dar si cu costurile bunurilor vandute si chiar costurile cu forta de munca. Aceste date va ofera atat dumnevoastra, francizatului cat si francizorului informatiile necesare pentru a evalua activitatea francizei dumneavoastra. Pentru a evalua fezabilitatea francizei, este important sa finalizati sectiunea contabila inainte de a lua decizia finala.
Inregistrarile importante ce sunt cuprinse in sectiunea contabila si financiara trebuie sa contina urmatoarele:
- costurile de start-up (explicatii si in structura)
- fonduri disponibile
- declaratie de venituri pro-forma (proiectii)

- bilant pro-forma (proiectii)
- declaratie a fluxului de venituri pro-forma (proiectii)
- analiza break-even (momentul in care veniturile sunt egale cu cheltuielile)
- analiza proportionala
- provizioane

Primul pas in realizarea unei sectiuni financiare si de contabilitate corespunzatoare este sa stabiliti costurile totale de start-up care sunt necesare pentru a incepe prima zi de activitate. Costurile totale inseamna costurile necesare cu toate investiile ce trebuie sa le realizati pentru a putea deschide unitatea si a servi primul client. Aceste costuri ar trebui sa contina tot ceea ce este cerut pentru a incepe propriu-zis prima zi de activitate inclusiv toate taxele de franciza, stocuri, teren, constructie, mobila, asigurari, parcare, salarii necesare inainte de prima zi de activitate. Fondurile disponibile includ participatii sau credite pe care le aveti deja contractate.

Regula generala: francizatul ar trebui sa poata plati taxa initiala cu proprii banii si in general ar trebui sa poata plati cel putin 50% din costurile totale de start-up prin participatie la titlurile de proprietate. Multi francizori prefera ca francizatul sa poata achita 50% din costurile totale inainte de a incepe afacerea. Unii francizori recomanda ca toate costurile sa fie platite de catre francizat cu o posibila exceptie, costurile de ipoteca pentru teren si constructie. Unii francizori cer doar ca taxa de franciza initiala sa fie platita din economiile francizatului si le permit francizatilor sa imprumute restul de bani de la prieteni, rude sau institutii financiare.

O declaratie proforma de venituri ar trebui realizata pentru primii trei ani de activitate ai afacerii. In primul an ar trebui realizata lunar iar in urmatorii doi ani trimestrial. Totalurile anuale ar trebui realizate pentru fiecare zona de activitate. Cifrele ar trebui insotite de observatii scrise sau de discutii.

Bilantul ar trebui realizat pentru perioada de demarare a noii afaceri, dar si pentru sfarsitul fiecaruia din primii trei ani. In plus, observatii scrise sau discutii ar trebui sa evidentieze motivele obtinerii acelor rezultate.

Probabil cel mai important document pe care il va folosi francizatul este previziunea fluxului de lichiditati. Aceasta proiectie ar trebui realizata pentru primii trei ani pe baze lunare, cu totalul anual. Pentru fiecare luna ar trebui calculate veniturile, costurile bunurilor vandute si cheltuielile generale ale afacerii. Fluxul de lichiditati ar trebui sa reflecte cu precizie destinatia banilor in afacere printr-o listare detaliata a veniturilor si incasarilor.

O analiza a punctului de rentabilitate (nota: momentul in care veniturile obtinute sunt egale cu cheltuielile realizate) este foarte importanta pentru francizatul incepator. Aceasta poate fi realizata pe baze anuale excluzand costurile de start-up. Totusi, este important sa se includa costurile de start-up si sa sa determine in ce an va apare break-even astfel ca francizatii sa isi recupereze cheltuielile de start-up. De multe ori este folositoare realizarea unei analize ratio prin care se calculeaza si se explica rapoarte folositoare, atent selectionate si se compara cu mediile inregistrate in domeniu. Pentru francizele americane, aceste valori medii se pot regasi in Rober Morris Associates Annual Statements Studies sau in diferitele publicatii de afacere.

In sfarsit, sectiunea financiara si de contabilitate nu ar fi completa fara o sectiune care sa explice provizioanele. In aceasta situatie trebuie luate in considerare toate taxele ce vor fi platite: contributii sociale, la fondul de somaj si alte tipuri de taxe.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.