Curs 9 Relatia dintre francizor si francizat

Curs 9.1 Etapele relatiei dintre francizor si francizat


Lansare

Prima etapa a relatiei dintre francizat sau francizor incepe odata cu prima intalnire sau comunicare intre potentialul francizat si francizorul. In aceasta etapa francizatul si francizorul sa incearca sa se cunoasca mai bine. Precum majoritatea relatiilor personale sau profesionale, fiecare parte spera sa se ajunga la respect reciproc, incredere reciproca si o dorinta comuna pentru succes si profitabilitate. Francizatul descopera adesea ca relatia incepe cu foarte mult optimism, posibil incredere oarba si amandoi se asteapta ca aceasta afacere sa fie munca lor de-o viata. De asemenea, francizorul da ce este mai bun din el pentru ca spera sa dezvolte o relatie pozitiva cu francizatul si pentru ca francizatul sa devina interesat sa depuna efortul necesar pentru ca unitatea de franciza sa inregistreze succes. Francizorul se intalneste cu potentialul fracizat pentru a decide daca acesta indeplineste cerintele sale si daca ii poate acorda dreptul de a deveni francizat. In cadrul acestei etape initiale incep sa se dezvolte intelegerea, relatia si comunicarea dintre cei doi. Tot in cadrul acestei etape, potential francizat decide sa devina francizat si sa isi petreaca urmatoarea perioada din viata dezvoltand aceasta afacere.

Etapa de crestere

Daca afacerea incepe cu marea deschidere, putem spune ca si etapa de crestere a afacerii de franciza incepe in acelasi moment. Din momentul in care francizatul a semnat contractul de franciza si a inceput programul de training pentru a deveni un operator calificat, relatia dintre francizor si francizat se consolideaza si se dezvolta. Trainingul si marea deschidere constituie momente foarte emotionante pentru francizat si le permite francizorului si francizatului sa lucreze impreuna foarte aproape si fiecare dintre ei sa aibe sansa de a-l cunoaste mai bine pe partenerul sau de afaceri. In cursul zilei, atat francizorul si francizatul cat si angajatii lor sunt puternic implicati in activitatea de training, iar dupa program ei au ocazia de a interactiona si de a socializa. Sprijinul oferit francizatului de catre francizor, prin training, angajarea de noi oameni, marea deschidere, promovare si cunoasterea foarte bine a operatiunilor zilnice consolideaza relatia dintre francizor si francizat. De asemenea, francizorul pune la dispozitia francizatului si serviciile personalului sau de asistenta atat la locatia francizorului, cat si pe teren, pentru a-l ajuta sa invete si a-i raspunde atunci cand are noi intrebari asupra desfasurarii activitatii. Francizorul trebuie sa poata comunica cu francizatul iar multi dintre francizori realizeaza acest lucru prin newslettere, brosuri si linii telefonice de tip TelVerde. In schimb, francizatul apeleaza la francizor si personalul sau de asistenta pentru a-l ajuta sa instruiasca angajatii si sa invete cum sa imbunatateasca activitatea afacerii existente.

Daca francizatul apreciaza ca sistemul de sprijin oferit de francizor este insuficient, apar primele probleme in relatia dintre francizor si francizat. Francizorul trebuie sa fie informat imediat de catre francizat daca apar astfel probleme. Francizatul trebuie sa mearga la francizor si sa ii explice problemele precum si circumstantele aparitiei lor. In schimb, francizorul trebuie sa ii ofere francizatului sprijin pentru a se asigura ca afacerea continua sa se dezvolte si sa aibe succes.

Etapa de maturitate

A treia etapa a relatiei dintre francizor si francizat este numita adesea etapa de maturitate. In aceasta faza, francizorul si francizatul stiu la ce sa se astepte unul de la altul si au dezvoltat impreuna o relatie de lucru. Aproape ca au atins nivelul la care interdependenta si interactiunea coexista. In general, le face placere sa lucreze impreuna si se ajuta unul pe altul. Daca relatia a evoluat bine in timpul etapei de crestere atunci se poate afirma ca s-a dezvoltat o relatie de prietenie si incredere reciproca. In cadrul etapei de maturitate, accentul cade pe comunicarea dintre francizor si francizat. Atunci cand comunicarea este deschisa, orice obstacole care apar pot fi surmontate cu usurinta. De asemenea, comunicarea este facilitata si de intalnirile anuale si regionale intre francizati. Informatiile oferite in cadrul intalnirilor sunt completate de newslettere si/sau brosuri care explica noile produse si servicii care sunt oferite sau implementate de catre francizor. Cea mai mare problema caracteristica acestei etape apare atunci cand francizatul simte ca nu mai primeste in mod continuu ceva de "valoare" de la francizor (si pentru care plateste taxe si redevente). Multe sisteme de franciza le asigura francizatilor o “valoare continua” pur si simplu prin utilizarea programelor lor de marketing. Totusi, unele francize necesita sprijin suplimentar in sectorul operational si in extinderea sau intrarea pe piata tinta. Francizatii vor sprijin de la francizat pentru a se dezvolta cu succes. Ei se asteapta sa primeasca sprijin de la francizor si pe masura ce il primesc, legatura de prietenie si de respect profesional se dezvolta. In general, in etapa de maturizare (cam 2-5 ani de la deschidere) francizatul incepe sa puna la indoiala importanta francizorului si a serviciilor primite de la acesta. Daca aceste servicii nu exista, iar francizorul nu lucreaza in sensul sprijinirii francizatului sa-si dezvolte afacerea, atunci francizatul incepe sa se indoiasca de importanta francizorului si de utilitatea platii taxelor de redeventa. Aceasta devine o cauza majora de frustrare si de racire a relatiilor dintre francizor si francizat. Aceasta aduce apoi in discutie valoarea sistemului de franciza si conduce la intrebarea finala, ar trebui sa raman in sistemul de franciza?

Etapa de declin/dezvoltare

A patra si ultima etapa a relatiei dintre francizor si francizat este cea de declin. Atunci cand aceasta intervine, francizatul cauta sa puna capat relatiei si cere sa fie eliberat de orice obligatii contractuale. In general, in timpul acestei etape francizatul nu mai respecta cu aceeasi strictete regulile si standardele care au fost stabilite de francizor. Adesea, francizatii care au fost dezamagiti de francizor incearca sa iasa din franciza. Daca francizorul nu permite acest lucru, francizatul va incepe sa isi ruineze afacerea si sa distruga numele si imaginea sistemului de franciza. Uneori francizorul isi da seama de problema si incearca sa ofere solutii. Francizorul poate imbunatati comunicarea si poate oferi servicii mai bune sau poate crea mai multa valoare pentru francizat. Francizorul poate dezvolta programe suplimentare de marketing care cresc sansele de succes ale francizatului. Apoi, francizorul are ocazia de a revigora afacerea si de a insufla francizatului dorinta de a avea succes si prosperitate reciproca.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.