Curs 8 Contractul de franciza si UFOC

Curs 8.2 Investigarea


Acum ca aveti informatii, urmatorul pas il constituie investigarea. Trebuie sa obtineti informatiile necesara pentru a lua decizia corecta asupra francizei. Documentul informativ care v-a fost dat a fost realizat de catre niste avocati ca sa raspunda unor reguli privind difuzarea informatiilor; din acest motiv datele cuprinse in el sunt limitate. Aceasta nu inseamna ca avocatii au ceva de ascuns, ci sunt limitati de cerintele din legea francizei. UFOC abordeaza un subiect foarte important: banii. UFOC va oferi informatii detaliate despre taxa de franciza initiala si redeventele lunare, inclusiv platile pentru fondul de publicitate si/sau alte plati in afara de redevente. Francizorul poate subestima cheltuielile initiale sau aceste estimari pot sa nu mai fie valabile. Francizatul ar trebui sa il intrebe pe francizor si pe ceilalti francizati despre costurile totale de demarare a afacerii si structura taxelor.

De multe ori francizorii vor spune ca nu este necesar nici un fel de capital de lucru, ceea ce adesea este nerealist intr-un demers antreprenorial. Capitalul de lucru este necesar pentru a permite o baza financiara adecvata si a-l ajuta pe francizat sa isi poata sustine singur afacerea. Cifra capitalului de lucru necesar este mentionata la punctul 7 din UFOC si include cheltuielile in primele doua pana la sase luni de activitate. In unele cazuri francizatul trebuie sa determine daca are indeajuns capital de lucru pentru primul an de activitate.

O zona care adesea este trecuta cu vederea sau evitata este fondul de publicitate. De cele mai multe ori, se prea poate ca aceasta informatie poate sa nu apara in document pentru ca nu este obligatorie furnizarea sa. Francizatii trebuie sa afle care este unde ajung acesti bani din redeventa pentru publicitate. In acest sens,  intrebati francizatii existenti daca publicitatea realizata de companie este eficienta si daca banii sunt utilizati corespunzator.

Controlul exercitat de francizori asupra produselor si inventarului utilizat de francizati este un subiect controversat. Aprovizionarea competitiva este un instrument valoros in controlarea costurilor francizei. Ar trebui sa intrebati despre programul de aprobare a furnizorilor si restrictiile sau drepturile pe care le are un furnizor. Noii francizati pot primi bani de la furnizorii aprobati. Uneori francizorul poate fi singurul furnizor pentru o afacere intreaga si sa ceara un pret premium pe produse in locul unui pret corect de vanzare angro. UFOC va aborda subiectul programelor de aprovizionare insa cel mai adesea limbajul folosit este jargon avocatesc. Trebuie sa ii rugati pe alti francizati sa va explice cum functioneaza sistemul de aprovizionare si daca vi se cere un pret competitiv pentru bunurile si/sau serviciile cumparate. Un avantaj al consultarii UFOC este ca documentul ofera declaratii financiare auditate ale francizorului pentru ultimii trei ani de zile. Totusi, multe persoane nu pot citi o declaratie de venituri sau un bilant. Ar trebui sa cereti contabilului sa va ajute sa intelegeti declaratiile financiare cuprinse la punctul 21 al UFOC. Puteti afla astfel informatii interesante si surprinzatoare.

O parte mai delicata, daca nu chiar controversata, este punctul 20 la care francizorul trebuie sa precizeze numarul francizatilor care au anulat contractul de franciza sau nu l-au reinnoit in ultimii trei ani. Surprinzator, francizorilor nu le este cerut sa precizeze cati francizati au parasit reteaua de franciza din motive personale sau cati si-au vandut afacerile. Unii francizati poate au fost “fortati” sa plece din afacere dar acest lucru nu va fi mentionat la punctul 20, deoarece au plecat din motive personale sau si-au vandut afacerea prin cineva. Daca reusiti sa aflati raspunsuri de la ambele parti pentru intrebarea privind cifra de afaceri, veti intelege mai bine cum functioneaza franciza.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.