Scoala de Franciza IMO

Curs 8 Contractul de franciza si UFOC


Franciza exista in lume, ca metoda de afaceri, deja de cativa zeci de ani. Legea francizei tine insa de o perioada mai recenta. Prima lege de franciza din perioada moderna a fost introdusa in statul California in anul 1971 – Legea Investitiilor in Franciza din California. Legea stabilita in SUA, reglementeaza franciza in trei moduri diferite:
-se specifica materialele necesare, iar informatia sa fie livrata potentialului francizat;
-se cere ca francizorul sa se inregistreze la autoritatea de stat inainte de a oferi franciza intr-un anumit stat si
-se reglementeaza relatia de afaceri dintre francizor si francizat, mai ales in ceea ce priveste crearea unitatii, terminarea si innoirea contractului, rascumpararea si modificarile in cadrul sistemului de franciza.
Legea federala americana este diferita. Aceasta lege a fost elaborata ca raspuns la inmultirea cazurilor de inselaciune, frauda, precum si a practicilor necinstite din partea multor francizori. Aceste practici existau pentru ca potentialii francizati nu aveau posibilitatea de a obtine informatii esentiale, in care sa poata avea incredere, referitoare la afacerile in care urmau sa isi investeasca banii sau sa le devina francizati. Aceasta "lipsa de informatii" facea sa le fie imposibil potentialilor francizati sa ia decizii de investire bine documentate sau sa verifice ce le spuneau francizorii.

Legea francizei este intitulata "Disclosure Requirements and Prohibitions Concerning Franchising and Business Opportunity Ventures". Legea federala a francizei reglementeaza aspectele legate de furnizarea de informatii legate de afacere, obligindu-i pe francizori sa dea potentialilor francizati date despre francizor, afacerea francizata si termenii contractului de franciza. Legea a intrat in vigoare pe 21 octombrie 1979 solicitind "dezvaluirea", furnizarea unor categorii specifice de informatii pentru toti potentialii francizati. In plus, s-a stipulat ca aceste informatii trebuie transmise potentialilor francizati inca de la prima intalnire stabilita cu scopul de discuta vanzarea francizei sau cu 10 zile inainte de semnarea oricarui act de franciza sau realizarea oricarei plati pentru franciza.

Documentul informativ sau UFOC indeplineste doua scopuri principale:

-ofera informatiile de care are nevoie un potential francizat pentru a lua o decizie in cunostiinta de cauza in ceea ce priveste afacerea
-descurajeaza presiunile facute asupra potentialului francizat pentru a cumpara, dandu-i acestuia ragazul necesar pentru a putea gandi si lua o hotarare inainte de semnarea contractului sau realizarea oricarei plati catre francizor.
-se cere plata a minimum 500 USD catre francizor in cel mult 6 luni de la inceperea relatiei de franciza.

Legea se aplica tuturor organizatiilor de franciza si este proiectata pentru a acoperi toate tranzactiile comerciale. Toate relatiile comerciale au trei elemente cheie:
- bunurile sau serviciile francizorului sunt identificate de catre o marca sau logo
- francizorul ofera asistenta si exercita control asupra operatiilor de afacere ale francizatului
- francizorul trebuie sa plateasca 500$ in sase luni de la inceperea relatiei de afaceri

Legea se aplica tuturor firmelor sau afacerilor implicate in cel putin una din cele trei tranzactii financiare si operationale de mai sus. Totusi, aceasta lege nu va reglementa aranjamentele pure de distributie a produselor in care cumparatorul achizitioneaza cu scopul de a revinde bunuri si servicii la pretul stabilit de vanzator. Impresionantul document pe care il veti primi in caz ca negociati cu o franciza americana se numeste Uniform Franchise Offering Circular sau UFOC. Acesta cuprinde informatii structurate pe 23 de capitole, menite sa va ofere datele de baza de care aveti nevoie.

Regula generala: UFOC nu contine toate informatiile de care aveti nevoie.

Informatiile oferite de catre francizor reprezinta un inceput excelent. Dar trebuie sa realizati cu sunt informatii generale, pentru toti potentialii francizati, si ca trebuie sa faceti o investigare foarte amanuntita a afacerii.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.