Curs 5 Marketingul francizei

Curs 5.3 Potentialul pietei si previziunea vanzarilor

Potentialul pietei


O franciza are succes doar daca exista o piata pentru produsul sau serviciul comercializat de aceasta. Piata consta dintr-un grup de clienti potentiali sau efectivi care au putere de cumparare si nevoi nesatisfacute. Aceasta include trei componente majore: grupul de cumparare sau clientul; puterea de cumparare sau capacitatea de a cumpara produsul; persoane sau grupuri de persoane cu nevoi nesatisfacute. Determinarea potentialului pietei este procesul prin care se afla daca produsul sau serviciul ar satisface nevoile clientilor dintr-o anumita zona, clienti care au putere de cumparare pentru a achizitiona produsul sau serviciul.

Previziunea vanzarilor

Realizarea proiectiilor financiare presupune determinarea sau anticiparea cantitatilor de produs sau servicii care vor fi cumparate de catre clienti pe o anumita perioada de timp, in general o luna sau un an. Previziunile asupra vinzarilor se fac pentru zona pietei-tinta aleasa. Previziunea vanzarilor va fi diferita de la un segment tinta la altul. Previziunea vanzarilor pentru un restaurant care serveste pizza va fi diferita in functie de segmentele etnice si economice ale pietei. Este important ca francizatul sa realizeze proiectii financiare macar o anumita zona a pietei tinta. Daca marimea segmentului este insuficienta, ar trebui ales altul sau, daca nu, nu ar trebui sa intrati in afaceri cu respectivul francizor. De asemenea, previziunea vanzarilor va fi folositoare pentru a determina nivelul stocurilor necesare si cit de mare sa fie magazinul pe care il veti deschide.

Previzionarea
Previzionarea nu este o stiinta exacta. Nu este usor. O modalitate simpla de determinare a dimensiunilor nisei de piata este utilizind datele din recensaminte si studii demografice si privind puterea de cumparare. Astfel, puteti stabili volumul total al vanzarilor restaurantelor dintr-un anumit si impartiti aceasta cifra  la numarul total de restaurante din oras pentru a obtine volumul mediu de vanzari per restaurant. Desi rezultatul poate fi inexact, aveti astfel totusi un punct de pornire pentru stabilirea cotei de piata a afacerii.

Cota de piata
Cota de piata poate fi definita ca procentul de vanzari realizate de unitatea dvs., din cuantumul total al vanzarilor realizate de domeniul respectiv in zona unde activati. Cel mai usoar mod de a calcula o cota de piata existenta este impartind cuantumul total de vinzari realizate in domeniul respectiv la cuantumul de vinzari realizat de unitatea dumeavoastra. Cifra totala a vinzarilor din respectivul domeniu se poate afla fie de la asociatiile comerciale (profesionale), din surse guvernamentale (recensamant economic) sau din publicatii comerciale si reviste de marketing.

Masurarea cotei de piata este foarte importanta in determinarea profitabilitatii viitoare a francizei dumneavoastra. Cunoasterea cotei dumneavoastra de piata va ajuta in planificarea, managementul produsului, publicitate (mixul media) si servicii promotionale. Atunci cand previzionati cota de piata ar trebui sa stiti ca, fiind o afacere noua, probabil ca nu veti atinge intregul potential de cota de piata in prima luna. Abia dupa un an sau doi de activitate, veti avea sanse bune sa atingeti maximum de potential al pietei sau al cotei de piata.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.