Curs 5 Marketingul francizei

Curs 5.2 Obtinerea informatiilor de marketing

Cercetarea de marketing


Francizatii trebuie sa adune informatiile privind piata. Poate va trebui sa puneti francizorul "in asteptare" pentru o perioada scurta de timp pentru a aduna informatiile necesare. Informatiile de privind piata unde doriti sa activati trebuie sa depaseasca faza "Imi place produsul asadar si celorlalti le va place."

Cercetarea de marketing. Aceasta poate fi definita simplu ca adunarea, procesarea, evaluarea si interpretarea informatiilor despre piata. Francizatii cerceteaza piata mai putin decit francizorii sau marile companii. Un motiv il constituie faptul ca francizatii nu stiu de unde sa obtina informatiile si ca se tem de costurile excesive. Ideea e insa, ca ei sa afle de unde pot culege informatii si de a aduna cat mai multe informatii.
Principalele surse de informatii pentru de marketing pentru produse noi sau servicii includ urmatoarele:
- clienti sau utilizatori curenti
- alti francizati
- sondaje neoficiale sau potentiali clienti
- informatii despre alte companii care activeaza in domeniu
- intuitie
- reviste si publicatii de afaceri
- biblioteci publice

- universitati locale

Primul pas in cercetarea de piata este sa determinati perioada pentru care doriti sa strangeti informatii. Ceea ce cautati dvs. sa aflati este daca oamenii folosesc sau doresc sa foloseasca produsul si/sau serviciul oferit de dvs. Cercetarea de piata poate fi realizata cu usurinta de catre francizati sau in cooperare cu francizorul. Francizatii ar trebui sa isi creeze propriul chestionar pentru a afla preferintele clientilor in procesul de cumparare. Pentru realizarea cercetarii de piata ar trebui sa aveti: (1) un chestionar, (2) esantionul reprezentantiv pentru piata, (3) operatori pentru culegerea datelor, (4) analiza si previziuni. Cea mai usoara cale de a realiza cercetarea de piata sau de a aduna noi informatii este prin observare directa sau intervievare. Aceasta cercetare simpla se poate realiza urmind pasii propusi aici:

Alcatuirea chestionarului.
Este relativ usor sa creati un chestionar daca puteti crea o lista cu cinci sau sase teme majore in jurul carora ati dori sa formulati intrebarile. Exemple de teme ar fi: calitatea produsului, atractivitatea produsului, valoarea produsului, pretul produsului, etc. Pentru fiecare tema puteti stabili cu usurinta trei intrebari care va va conduce in final la un chestionar scurt de 15-20 intrebari. Chestionarul sa nu fie mai mare de o pagina.

Cateva dintre intrebarile ce pot fi adresate includ:
    De la ce magazin alimentar cumparati cel mai des?
    Cat de des utilizati produsul A?
    De cate ori in ultima luna ati folosit produlul A?
    Cum ati caracteriza calitatea produsului A: excelenta - potrivita - slaba?
    Cum se raporteaza produsul A la produsul B sau C?
    Ati citit, vazut sau auzit orice tip de actiune publicitara la produsul A?
    De ce folositi produsul A?
    Cat de des ati cumparat produse fast-food in ultima saptamana?

Odata chestionarul creat, aveti trei cai prin care puteti culege informatiile de la segmentul tinta:
(a) prin posta
(b) prin telefon, sau
(c) prin intervieu fata in fata

Culegerea datelor
Dupa obtinerea informatiilor, puteti aduna cifrele si sa analizati cit de importante sunt pentru afacere.
In afara de metoda chestionarului, multi francizati se duc pur si simplu in unitati francizate si numara clientii care se afla in magazin in anumite momente ale zilei. Cercetarea prin observare este o practica des intalnita. Observarea poate fi realizata si in ceea ce priveste traficul auto sau traficul pietonal pe o anumita zona sau intr-un centru comercial.

In afara datelor primare, este foarte importanta cautarea datelor secundare sau a informatiilor strinse si prelucrate anterior. Diferite asociatii de comert si reviste economice contin informatii care pot fi foarte importante pentru potentialii francizatii. De exemplu, cele mai multe date din recensaminte si/sau studierea puterii de cumparare, din reviste de afaceri si marketing va vor informa asupra venitului mediu per gospodarie in anumite locatii geografice. Daca piata-tinta principala a produsului sau serviciului dvs este formata din familii cu venituri anuale intre 1.000 -1500 RON atunci va fi important sa nu localizati franciza intr-o zona unde familiile care locuiesc in zona au venituri intre 600-800 RON.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.