Curs 3 Ciclul de viata al francizei

Curs 3.2 Dezavantajele francizei


Sistemul de franciza este proiectat pentru a functiona bine atat pentru francizor cat si pentru francizat. Contractul de franciza este o relatie oficiala dintre francizor si francizat care conlucreaza pentru a construi operatiuni de afacere reciproc avantajoase. Aceasta abordare a francizei ajuta la obtinerea profiturilor si a unei vieti de afaceri sanatoase si prospere, atat pentru francizat cat si pentru francizor. Totusi, exista si unele dezavantaje pentru francizat de care trebuie sa fiti constient inainte de a incepe activitatea de franciza.

Asteptari neimplinite. Francizarea este precum o moneda - are doua fete. Experienta in afacere a francizorului, expertiza, marca, metodele de vanzare si advertising sunt parte a ceea ce francizatul doreste sa cumpere. Adesea, un francizat vede oportunitatea de afacere ca un pariu sigur. Nu este asa. In timp ce franciza ofera o oportunitate foarte mare de a utiliza un sistem de succes intr-o locatie noua, nu reuseste totdeauna. Daca locatia nu este buna sau/si sunt clienti insuficienti in cadrul pietei tinta date, atunci in cele mai multe cazuri franciza va esua. Daca francizatul se asteapta sa lucreze doar 10-20 ore pe saptamana, dar sa obtina beneficii mari, in general, el va esua. Daca francizatul achizitioneaza o franciza doar ca sa faca o investitie financiara si nu se implica activ in conducere, lasand intreaga operatiune in sarcina angajatilor, atunci probabilitatea de succes este diminuata cu siguranta. In general, o franciza reuseste atunci cand noul francizat adopta corect principiile si practicile de marketing, management oferite de francizor.

Costurile unei francize. Nu este ieftin sa porniti o franciza. Costul unei francize incepe cu taxa de franciza si cu restul costurilor de demarare a afacerii, care includ: teren, constructie, mobila, inventar, signalistica si programe de training. Investitia totala creste rapid si devine surprinzator de mare. Costurile de pornire pentru un restaurant Dairy Queen sunt estimate la 370.000 $ -715.000 $, in functie de locatie si constructie. Acestea sunt in plus fata de taxa initiala de franciza de 30.000 $ si redeventa de 4%, cu o contribuitie la fondul de publicitate de 3-6%. Pe de alta parte puteti incepe o franciza de succes Lollipops Paris la costuri totale incluzand taxa de franciza, de 25.000$-30.000$. Pentru un restaurant fast-food capitalul necesar incepe de la un rezonabil 15.000 Euro pentru La Piadineria Dr Gusto si ajunge pina la citeva sute de mii pentru un Pizza Hut sau McDonalds.

Pierderea independentei. Un dezavantaj aparent este ca intreprinzatorii lasa in urma oportunitatea de a avea independenta absoluta. Un francizat va renunta la o buna parte din independenta sa atunci cand semneaza contractul de franciza. Unii francizati pot dori sa schimbe produsele sau serviciile ce sunt oferite - aceasta este adesea interzisa de catre contractul de franciza. Francizatii trebuie sa realizeze ca vor urma o afacere prescrisa pentru ei de catre organizatia de franciza. Aceasta nu distruge nevoia de a conduce in mod creativ si de standarde inalte din partea francizatului. In cele din urma, ceea ce face ca un sistem de franciza sa functioneze este efortul personal.

Incheierea contractului. Contractul de franciza este incheiat pentru o perioada initiala de 10-20 ani. Unele contracte de franciza pot dura doar 2-5 ani, in timp ce altele dureaza pentru totdeauna. In general, contractul de franciza include o clauza de reinnoire si una privind anularea fara "motiv intemeiat" de catre francizor; in acest caz contractul de franciza se reinnoieste automat pentru o perioada de timp, adesea 5-10 ani. Aproape toate contractele de franciza contin prevederi referitoare la transferul de proprietate, incheierea si reinnoirea contractului, precum si o clauza de neconcurentialitate. Oricare dintre aceste prevederi poate fi folosita de catre francizor daca francizatul nu respecta toate prevederile contractului de franciza.

Performanta altor francizati. Un dezavantaj adesea trecut cu vederea de catre noii francizati este performanta inregistrata de alti francizati. Daca alti francizati incep sa isi coboare standardele si sa diminueze calitatea produselor si a serviciilor, aceasta se reflecta asupra intregului sistem de franciza. Aceasta aduce dificultati programului de franciza si diminueaza valoarea unitatii din sistem. Francizorul nu isi poate permite o conducere slaba a sistemului de franciza si trebuie sa mentina standardele de calitate in toata reteaua de unitati. Performanta slaba se va reflecta in tot sistemul si nu doar intr-o singura unitate.

Pe scurt, dumnevoastra, francizatul trebuie sa fiti constient(a) de avantajele si dezavantajele unui sistem de franciza. Cele mai multe dintre dezavantaje privesc sfaturile si asistenta oferite de francizor in timp ce dezavantajele se refera la supra-dependenta dumnevoastra de sistemul de franciza. Trebuie sa cantariti cu atentie avantajele si dezavantajele si in acelasi timp sa analizati oportunitatea pentru a face profit si disponibilitatea de a intra intr-o organizatie specifica de afaceri. Decizia finala va apartine.

Servicii oferite de francizor. Trebuie sa intelegeti care sunt in general serviciile oferite de catre francizor. In afara trainingului de baza, initial, vi se va asigura si asistenta la deschidere si pe toata durata activitatii unitatii francizate.

 De obicei, francizatul plateste o taxa initiala de franciza pentru a incepe operarea francizei. Cei mai multi francizori solicita taxa initiala doar pentru a deconta costurile initiale de demarare a unei francize noi. Rar francizatii vor acoperi in intregime costurile de incepere a unei afaceri in franciza. Dupa ce ati inceput, wa trebui sa platiti redevente continue calculate, de obicei, in functie de veniturile brute ale afacerii dumnevoastra. Aceste redevente variaza de la 3% la 8% si in schimbul lor veti primi serviciile oferite de francizor. Aceste servicii sunt in general denumite "valoare adaugata continua". Francizorul are trebui sa va ofere serviciile de valoare adaugata care va ajuta sa va mentineti si sa va imbunatatiti operatiunile afacerii pe durata intregii perioade de valabilitate a contractului de franciza. Unele dintre aceste servicii includ asistenta pentru demararea afacerii, pentru gasirea locatiei, proiectarea unitatii, achizitia de echipamente, sisteme de contabilitate standardizate, sisteme de control al costurilor, sisteme de pastrare a inregistrarilor, declaratii lunare de operare, asistenta financiara, programe de training, servicii de asistenta a activitatii, programe de publicitate, programe de marketing, produse noi, servicii noi, standarde ale serviciului clienti si reduceri la cantitatile mari de produse cumparate.

In multe situatii programele de marketing si advertising ale francizorului asigura, prin vanzari suplimentare, mai mult decat bani suficienti. Spre exemplu, reclama pentru McDonald's sau pentru Wendy's este una dintre cauzele faptului ca oamenii revin in aceste restaurante si cumpara produsele lor. Publicitatea ajuta la crearea  notorietatii si ocuparea unui loc fruntas in mintea consumatorului.

De asemenea, francizorul ofera suport de calitate la sediul francizatului. Aceste servicii includ vizite din partea reprezentantilor francizorului la magazinul dvs pentru a va ajuta in analiza produsului, a prezentare, precum si a analiza pietei pe care operati si a programelor manageriale. Reprezentantii de teren ai francizorului intra in legatura cu multi francizati diferiti si pot sa va ajute sa contactati alti francizati care se confrunta cu probleme similare ca ale dvs. sau care au acelasi succes in afaceri ca dvs.

Kwik Kopy a dezvoltat programul Star care imparte francizatii in cinci niveluri diferite de rata a vinzarilor. Un francizat de la nivelul patru poate cere francizorului sa fie ajutat de un francizat de la nivelul cinci. Francizatii de la nivelul cinci primesc un raport de la francizatii de la nivelul patru si apoi merg si ii viziteaza pe acei francizati pentru a le oferi consultanta.. Dupa ce s-au consultat cu un francizat de la un nivel mai mare, multi francizati au reusit sa isi mareasca nivelul vanzarilor.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.