Curs 3 Ciclul de viata al francizei

Curs 3.1 Avantajele francizei


In franciza exista multe povesti de succes: Kwik Kopy, Burger King, Coca-Cola, Speedy Oil Change si Tune-Up, Blockbusters, McDonald's, The Athlete's Foot, si Home Instead Senior Care. Aceste companii sunt cele mai bune exemple de afaceri in franciza extinse. Francizarea continua sa creasca si sa se extinda in operatiuni profesionale. Doctori, dentisti, contabili si opticieni au creat si dezvoltat sisteme de franciza, de asemenea. Un sistem de franciza conceput si operat cu grija va minimiza riscurile atit pentru francizor, cit si pentru francizat.

Francizatul beneficiaza de un numar de avantaje de pe urma operarii unei afaceri in franciza.

Probabil cel mai important avantaj pentru francizat este achizitionarea sau utilizarea unui produs sau serviciu consacrat. Francizatul beneficiaza de o afacere care are deja un produs sau serviciu consacrat. Adesea clientii cunosc deja numele si reputatia oferite de produs sau de serviciu. Acest avantaje este de cea mai mare importanta pentru francizat datorita sumelor masive cheltuite de francizor ca sa mentina in atentia publicului restaurantul sau fast-food, serviciul pe care il ofera, bauturile racoritoare sau atelierul sau de reparatii auto. Multi francizori cheltuiesc parti mari din bugetul lor de publicitate pentru realizarea de campanii la nivel national prin spoturi publicitare difuzate de televiziuni si reclame de o pagina in ziare si reviste. Chiar si micii francizori folosesc adesea publicatiile sau media electronice locale si display-uri in magazine pentru a atrage clientii din zona respectiva. Adesea, francizorul va imparti costurile pentru publicitate cu un francizat local.

Pregatirea (training) initiala a francizatilor
Multe sesiuni de pregatire (training) a francizatilor incep cu o perioada initiala de citeva zile sau saptamini petrecute la un punct central de training, de obicei plasat aproape de sediul companiei francizoare. Universitatea Holiday Inns a fost contruita in 1972 si a costat 5 milioane USD, acolo desfasurindu-se training-ul tuturor francizatilor Holiday Inn. Trainingul initial al francizatilor cuprinde toate procedurile operationale folosite in afacere, plus marketing, publicitate, promovare, tinerea registrelor, controlul inventarului, management, asigurare si relatii inter-umane. De cele mai multe ori, training-ul initial dureaza de la 3-4 zile pina la trei saptamini. Aceasta include toate operatiunile implicate de afacere si functiile necesare pentru operarea afacerii plus si/sau operatiunile manageriale si de contabilitate. Datorita pregatirii initiale extensive a francizatilor, in multe cazuri nu este necesar ca acestia sa aiba experienta anterioara in respectivul domeniu de activitate. Unii francizori prefera ca potentialii lor francizati sa nu aiba deloc experienta de afaceri in respectivul domeniu de activitate.

Asistenta financiara
De obicei, in faza de demarare a afacerii, resursele de capital ale unui intreprinzator sunt destul de limitate. Capacitatile de imprumut de fonduri ale intreprinzatorului sunt, de obicei, foarte reduse. Formarea unei relatii cu o afacere in franciza ii permite francizatului aspirant sa isi imbunatateasca abilitatea de a obtine asistenta financiara.
In timp ce cei mai multi francizati nu ofera asistenta financiara directa pentru francizatii lor, unii ofera. Unii francizori permit francizatilor lor sa achizitioneze mijloace fixe si echipamente pe o perioada extinsa de timp. In plus, acesti francizori pot oferi francizatului, prin leasing, teren si/sau cladiri.
Francizatului ii revine de obicei in sarcina sa plateasca toate costurile asociate cu demararea unei afaceri in franciza. Francizorul prezinta Uniforma Circulara de Oferta a Francizei (UFOC) estimarea costurilor de demarare a afacerii. In general, aceste estimari sunt destul de apropiate de cifrele reale si sunt realizate pornind de la experienta francizatilor deja existenti in sistem. aceste estimari au, de obicei, o eroare de 10-15% fata de costurile reale de demarare a afacerii. Francizatul este ajutat, de asemenea, de asocierea cu francizorul atunci cind cauta sa obtina credite de la banca. Reputatia sistemului de franciza poate imbunatatii cu foarte mult sansele francizatului de a obtine suport financiar.

Ajutor pentru marketing si management
Multi turisti se cazeaza la Holiday Inn, Courtyard By Mariott sau Quality Inn datorita experientei anterioare avuta in aceste hoteluri si a reputatiei acestor retele de franciza. Persoane din toata tara continue sa manince la McDonald's, Burger King, Kentucky Fried Chicken, Wendy's si Taco Bell deoarece stiu ca vor fi serviti cu mincare de calitate. Consumatorii au tendinta de a apela la serviciile companiilor in franciza datorita numelui, a decorului, siglei sau a calitatii pe care o percep derivind din produsul sau serviciul standardizat. Prin francizare se obtine o afacere deja consacrata cu un produs si/sau serviciu identificabile de catre consumatori. Probabil ca unul dintre cele mai mari avantaje care deriva din alegerea operarii unei afaceri in franciza il reprezinta sansa de a avea acces la marketing-ul si promovarea imaginii realizate de francizor. Cei mai multi francizori isi promoveaza marca, ii fac publicitate si o marketeaza excelent si isi concentreaza eforturile asupra recunoasterii numelui de catre public. Prin utilizarea repetata a anunturilor publicitare, afise stradale si spoturi radio/TV multe francize reusesc sa isi mentina numele pe primele locuri in constiinta consumatorilor. Francizatul primeste dreptul de a utiliza marca si numele caruia francizorul ii face publicitate la nivel national. Astfel, francizatul beneficiaza de recunoastere instantanee pe plan local precum si in cazul clientilor care calatoresc dintr-o zona in alta.

De asemenea, francizorul a creat si dezvoltat un manual standard de operatii si proceduri care permit noilor francizati sa invete cum sa opereze afacerea cu succes. Noul francizat invata sa conduca un sistem de succes si cum sa reproduca acel sistem pe piata locala. Astfel de programe, insa, nu asigura succesul. Francizatul poate nu are ambitie, dorinta sau perseverenta necesare. In general, sistemul este suficient de puternic incit sa ofere fiecarui francizat sansa de a avea succes, daca si el va depune cantitatea necesara de efort ca sa aiba succes.

Standarde pentru controlul calitatii
Fiecare francizor impune anumite standarde de control al calitatii. Aceste standarde penrmit sistemului de franciza sa ofere un serviciu coerent si pozitiv sau sa obtina uniformitatea produsului in intreaga retea. Prin dezvoltarea si mentinerea unor standarde inalte, francizorul ii face un serviciu imens. Francizatii apreciaza standardele inalte si invata ca aceste standarde de calitate ale operatiunilor si activitatilor sunt, in general, cauza principala a succesului. Standardele de calitate consitutuie o imagine a unui management coerent, asigura profit, creste moralul angajatilor si acestia sunt mindrii de munca lor, permitindu-le sa "simta" beneficiul lucrului in echipa. Aceste standarde, desi par dictatoriale, folosesc pentru a-i ajuta atit pe francizor cit si pe francizat. Datorita faptului ca francizatii invata sa serveasca in mod curtenitor si eficient o masa apetisanta, intr-o atmosfera atractiva si confortabila, ei au sanse mai mari de a atrage si mentine un numar mare de clienti ceea ce aduce afacerii beneficii si profituri sporite, precum si taxe mai mari pentru francizor.

Mai putin capital necesar pentru operarea afacerii
Un alt mare avantaj pentru francizati este acela ca, in general, in costurile necesare demararii noii unitati intra un capital initial mai mic pentru desfasurarea afacerii. Cei mai multi francizati nu trebuie sa plateasca pentru crearea designurilor deoarece acestea sunt furnizate adesea, la o suma fix, de catre francizor. Francizatul plateste, de obicei, mai putin pentru inventarul de marfa deoarece el/ea stie deja ceea ce va vinde si ce nu. Noii francizati pot, de asemenea, sa aiba inlesniri financiare (credit) de la diferiti furnizori, pentru ca fac parte din sistemul de franciza respectiv, ceea ce un om de afaceri independent nu ar obtine de la furnizorii sai. Francizatii  beneficiaza si de faptul ca ei stiu deja cum trebuie sa fie amenajata noua unitate si cum sa fie utilizat spatiul, ceea ce face ca francizatii sa economiseasca multe ore si multi bani pe care altfel i-ar fi cheltuit cu aranjarea si amenajarea magazinului.

Oportunitati de dezvoltare
Multi francizori le dau noilor francizati oportunitatea de a se dezvolta, nu doar in cazul primei unitati, ci si daca vor sa deschida si sa opereze si alte unitati francizate. O franciza de dezvoltare teritoriala garanteaza zero concurenta din partea altor francizati sau unitati detinute de companie intr-o anumita zona geografica. Contractul de area developer ii da francizatului posibilitatea de a dezvolta noi unitati intr-un anumit teritoriu,  pe o anumita perioada de timp. Francizatul are oportunitatea sa creeze prima unitate si sa o lasa sa se dezvolte si  sa se extinda prin sistemul sau.

Aceste avantaje arata ca sistemul de franciza se bazeaza pe o relatie de intelegere si incredere reciproca intre francizor si noul francizat. Francizorul stie ca dezvoltarea si profitabilitatea companiei sale depinde de succesul francizatilor sai. Este in avantajul francizorului sa ofere atite de multe servicii de suport si asistenta francizatilor cit sunt capabili sa ofere.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.