Scoala de Franciza IMO

Curs 1. Introducere pentru viitorul francizat

Scurta introducere

 

Plimbindu-va pe strazile oricarui oras din lume, recunoasteti afaceri in format franchizing in fiecare centru comercial, fiecare mall, orice strada aglomerata si in general orice zona comerciala. Fornetti, McDonalds, Pizza Hut sunt prezente familiare in Romania. De asemenea, in multe zone in care s-au construit recent locuinte, francizatii sunt prezenti. Inca este loc pentru mai multi. Franciza poate fi asa cum a declarat guru tendintelor, John Naisbitt: "Franciza este cel mai de succes concept de marketing creat vreodata." Astazi, franciza este modalitatea de a face afaceri cu cea mai rapida crestere in lume. Mai mult de 600.000 de afaceri in franciza sunt raspandite pe continentul american, generand vanzari mai mari de un trilion dolari. Peste 40% din vanzarile din comertul cu amanuntul de produse si servicii in SUA sunt realizate de francize. La fiecare 12 minute o noua franciza se deschide undeva in SUA. Cu certitudine, franciza este povestea de succes a deceniului al XX-lea.
Nota IMO:
Cifrele actualizate arata urmatoarea situatie:
SUA - 800.000 unitati francizate
Canada - 30.000 unitati francizate
Japonia - 290.000 unitati francizate
Australia - 50.000 unitati francizate
Noua Zeelanda - 14.000 unitati francizate
Europa - peste 300.000 (conform unui raport realizat de Franchise Europe - care a compilat o lista obtinuta de la peste 5.000 francize ce opereaza pe continent avind o cifra de afaceri estimata de 200 miliarde USD. Aceste cifre arata ca potentialul european este mult mai mare avind in vedere ca numai in Japonia sunt 290.000 unitati.)

Departamentul de Studii Comerciale al SUA raporteaza ca mai putin de 5% din afacerile in franciza si-au intrerupt activitatea sau au esuat in oricare an de dupa 1974. Statisticile sunt foarte impresionante atunci cand sunt comparate cu estimarile esecurilor micilor afaceri, care variaza de la 30% la 65% depinzand de sursa.

Scurt istoric al francizei

http://www.fbb.ro/home/scoala-de-franciza/curs-1/istoria-francizei-curs-1-2.htm
Franciza moderna isi are originile in SUA. Franciza a fost utilizata pentru prima data in SUA de catre compania Singer Sewing Machine in anii 1860. A urmat apoi General Motors, care a inceput sa foloseasca franciza in 1898 si, in sfarsit, Rexall Drugs in 1902. Dupa aceasta prima etapa, de lansare, au urmat alte companii din domeniile auto, industria petrolului, imbuteliere bauturilor racoritoare, accesorii auto, etc.

Metodele de francizare care s-au dovedit atat de reusite si de utile in industriile auto si petrolului au inceput sa se raspandeasca curand si in alte sectoare de afaceri. Western Auto a dezvoltat sistemul de franciza in anul 1909 permitand celor interesati sa isi deschida propriile magazine, daca aveau bani si ambitie, chiar si fara sa aiba experienta anterioara in activitati de comert. In anul 1925, cand au inceput sa se extinda prin franciza, restaurantele Howard Johnson ofereau trei arome de inghetata "superioara". In 1940 a fost deschis primul restaurant Howard Johnson linga o autostrada, iar in 1954, s-a deschis primul motel. In anii '50 a avut loc o adevarata explozie a dezvoltarii francizei, odata cu inaugurarea in 1955 a restaurantelor McDonald's, de catre Ray Kroc, care a pus accentul pe "calitate, servicii, curatenie si valoare." In acelasi an, Harland Sanders a gasit o nisa in industria fast food-ului cu Kentucky Fried Chicken. In 1959, International House of Pancakes a inceput sa vanda francize in SUA si si-a deschis unitatile in care se servea micul dejun pentru milioane de persoane. Franciza continua sa se dezvolte, iar in prezent mai mult de opt milioane de persoane lucreaza in francize din mai mult de saizeci de domenii mari de activitate. In fiecare an, noi domenii si noi afaceri aleg formatul francizei pentru a-si distribui produsele si serviciile.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.