Resurse Francizarea afacerii

Poate fi si afacerea mea un McDonalds sau Pizza Hut? I


Aveti o afacere care se bucura de succes si deja va ganditi sa o dezvoltati, sa o extindeti. Doriti ca aceasta extindere sa fie, insa, benefica pentru afacere, de aceea apare intrebarea "cum este mai bine sa fie facuta?: francizare sau deschidere de reprezentante?

Raspunsul la aceasta intrebare depinde de doi factori: ce fel de afacere doriti sa aveti si, respectiv, ce fel de afacere aveti acum. In primul rand, posibilitatea francizarii depinde de tipul afacerii. Apoi, in functie de ce fel de afacere doriti sa aveti, francizarea poate fi sau nu cea mai buna cale de dezvoltare.

Tipul afacerii

Ati inceput ca marea majoritate din Romania care a ales calea antreprenoriatului dupa 1989. Ati venit cu un concept de afacere, fie ca este vorba de un restaurant fast-food sau de un atelier de reparatii sau o firma care presteaza diferite servicii; ati deschis prima unitate si ati inregistrat profituri si succes. Dar, o data francizata aceasta idee, va inregistra acelasi succes?

Ceea ce a fost o oportunitate pentru dvs. s-ar putea sa nu para ca o ocazie si pentru ceilalti. Si, de obicei, clientii cumpara atat timp cat obiectul acestei cumparaturi le apare ca o oportunitate. De aceea, oricat succes ar inregistra o afacere, daca potentialii francizati nu vor vedea in achizitionarea ei o sansa de succes si de profit, aceasta afacere nu va functiona ca franciza. De exemplu, in cazul restaurantelor DrGusto nu este vorba de vinzarea de piadine, ci daca detinerea unui restaurant fast-food in care se vind piadine reprezinta o oportunitate excelenta in mintea potentialilor clienti.

De aceea tipul afacerii este extrem de important. De aceea este vital ca franciza sa se bazeze pe un concept care sa aprinda imaginatia viitorilor francizati, sa ii convinga ca deschizand o unitate (sau mai multe) care ofera produsul sau serviciul respectiv, vor avea succes si profituri considerabile. Acest concept trebuie sa fie o idee noua, dar simpla, precum un nou tip de fast-food sau o tehnologie novatoare, etc. De asemenea, este mult mai usor de realizat marketingul si publicatatea pentru o afacere care "suna" ca o buna ocazie pentru potentialii francizati, decat pentru un concept care presupune operatiuni complexe sau cunostinte extrem de specializate.
Produsul sau serviciul

Un concept revolutionar, acea idee extrem de simpla la care insa nimeni nu s-a gandit, nu este de ajuns. Franciza va trebui sa ofere un produs sau un serviciu superior fata de ceea ce exista pe piata. Produsul sau serviciul oferit trebuie sa aiba anumite caracteristici pozitive care sa-l diferentieze de ceea ce exista deja si sa-l impuna pe piata. Si, bineinteles, sa fie de calitate.

Cand realizezi un produs sau un serviciu superior devine posibil si controlul asupra calitatii acestuia. Cei care apeleaza la produsul sau serviciul oferit de o franciza in loc sa aleaga alt tip de companie o face tocmai pentru ca stie ca beneficiaza de acelasi standard de calitate indiferent de locatia unitatii, fie ca este in Moldova, Bucuresti, Europa sau America. Acesta este unul din motivele principale ale acestei alegeri pe care o face consumatorul, dar si unul dintre principiile de baza ale sistemului de franciza.

Astfel ajungem la un alt factor extrem de important care conditioneaza posibilitatea francizarii unei afaceri: produsul sau serviciul oferit trebuie sa permita, prin natura sa, o standardizare. Revenind la exemplul cu DrGusto, o piadina servita la Oradea trebuie sa aiba aceleasi calitati (gust, prospetime, etc) cu o piadina servita la Iasi sau la Giurgiu. Este posibil acelasi lucru si cu produsul sau serviciul oferit de afacerea dumneavoastra? Daca produsul sau serviciul, precum si calitatea acestora, nu pot fi replicate intocmai, atunci francizarea conceputului dumneavoastra va sta sub semnul intrebarii.

Francizarea unei afaceri presupune schimbari totale si profunde in cadrul afacerii initiale. Deja va adresati unui alt tip de clienti, deci, ca viitor francizor va trebui sa va adaptati modul de a conduce afacerile si de a le opera, la noile conditii.


Corina Driga, franchise consultant

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.