Resurse Francizarea afacerii

Poate fi si afacerea mea un McDonalds sau Pizza Hut? II


"Cum este mai bine sa extindem o afacere? Prin francizare sau prin deschiderea de reprezentante in teritoriu?"

Pentru realizarea unei extinderi rapide, francizarea este probabil cea mai buna solutie. Pentru completarea acestui proces este nevoie de capital, iar in cazul francizarii acest capital este obtinut destul de rapid de la francizati. In acest caz, francizorul investeste mult mai putin decat ar fi investit daca ar fi deschis o reprezentanta, dar obtine capital intr-un timp mult mai scurt decat s-ar fi intamplat apeland la imprumuturi bancare sau la fonduri proprii. Francizorul poate vinde chiar cateva sute de francize in cativa ani, dar nu se pot deschide cateva sute de reprezentante in doar cativa ani.

Cei care vor sa deschida doar cateva filiale, insa, probabil vor gasi ca cea mai buna solutie este crearea de reprezentante in teritoriu, doarece procesul de francizare este destul de complicat si de durata. Francizarea va presupune o regandire a intregii afaceri, precum si o perioada in care productia si, deci, si veniturile vor stagna sau vor fi foarte reduse, ceea ce ar putea sa dauneze destul de mult afacerii.

Francizorul

Inainte de calculele matematice privind balantele de venituri si cheltuieli, trebuie sa va intrebati la modul cel mai serios daca vreti sa va implicati si sa deveniti un francizor. Postura de francizor este complet diferita si are implicatii total diferite decat cea de simplu detinator al unei firme.

Un francizor trebuie sa lucreze cu un personal mult mai numeros care sa poata "sustine" un intreg sistem de franciza. De asemenea, competitia este deja acerba in domeniu, exista deja multe nume "grele", precum McDonalds, Pizza Hut, etc, carora proaspatul francizor va trebui sa le faca fata si cu care va fi nevoit sa concureze. Francizorul va trebui sa gaseasca raspunsul la intrebarea: de ce ar cumpara lumea o franciza de la el si nu de la francize deja consolidate, verificate si, in unele cazuri, celebre?

Controlul asupra afacerii
O alta problema care se ridica este cea a controlului asupra afacerii. O reprezentanta va fi condusa de un manager angajat si care, atunci cand este cazul, poate fi concediat de catre dumneavoastra, detinatorul companiei. Un francizat, dupa cum am mai spus, nu poate fi exclus atit de usor din sistem insa, oricat de problematic ar deveni acesta pentru francizor.

Pe de alta parte, un manager angajat cu contract este un fel de mercenar, el nu se va dedica afacerii "trup si suflet" atit de mult cu o va face un francizat care investeste bani proprii, munca si timp pentru ca unitatea sa (sau unitatile sale) sa functioneze si sa aiba succesul scontat.
Numele

In articolul precedent am specificat ca, pentru a reusi, un sistem de franciza trebuie sa porneasca de la vanzarea unui produs sau serviciu de calitate, dar care si are anumite caracteristici unice, care il deosebesc de produsele/serviciile similare de pe piata. Insa tot nu este de ajuns pentru realizarea unei francize de succes. Toate francizele de mare succes sunt si au niste nume cunoscute de toata lumea si se investesc anual sume mari pentru dezvoltarea acestor nume. Prin nume intelegem marca inregistrata si toata identitatea de corporatie care a fost gindita pana in cele mai mici detalii si creata numai si numai pentru compania respectiva.
Crearea marcii si a indentitatii de corporatie nu are numai scopuri publicatare, ci permite acea standardizare de care vorbeam mai devreme si care este unul dintre conceptele de baza ale francizarii. Mai mult, marca si identitatea de corporatie sunt mijloacele de transmitere a unui mesaje inchegat si concret privind franciza in sine si produsul/serviciul pe care aceasta il vinde. Bineinteles, pentru a fi eficienta, marca inregistrata si identitatea de corporatie trebuie sa fie numai ale afacerii respective, sa nu fie similare sau sa le copieze pe cele ale altor companii.

Corina Driga, franchise consultant

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.