Resurse Francizarea afacerii

Ce afaceri se pot franciza?



Am vazut pana acum cateva exemple de francize; acestea opereaza in domenii diverse si demonstreaza faptul ca, teoretic, cam orice tip de afacere ar putea fi francizata. Aceasta nu inseamna ca orice afacere ar putea fi o franciza de succes. O franciza de succes este, de obicei, construita in jurul unor concepte, sisteme de afaceri si brand-uri inovatoare. Acestea introduc ceea ce sunt abordari inovatoare ale unui concept deja existent si, intr-adevar, industria alimentara este cel mai bun exemplu. Trebuie tinut cont, de asemenea, de implicatiile financiare, sa nu se ajunga la situatii in care taxele pe care le plateste francizatul catre francizor sa impiedice ca afacerea sa fie structurata astfel incat sa fie o franciza viabila.

Un restaurant sau o cafenea sunt un tip de afacere care exista de ani de zile. Dar cand Wimpy a aparut pe piata britanica in 1950, noul tip de abordare (menu limitat, concentrat pe sortimente putine, dar bune) a facut ca afacerea sa aiba succes. Un alt exemplu este faptul ca in SUA exista cel putin 20 de tipuri de astfel de operatiuni francizate in industria restaurantelor.

Scopul francizei trebuie sa fie acela de a "umple" un gol in piata, oferand un serviciu sau un produs care este dificil de gasit daca nu inexistent.De asemenea, trebuie ales cu grija si momentul introducerii pe piata a acestui produs sau serviciu. Ce rost are introducerea unui produs sau serviciu care nu mai sunt dorite sau cautate de public? Nici conceptele aflate temporar la moda nu sunt o solutie, deoarece s-ar putea sa nu fie valabile pentru multa vreme.

In general, o afacere care sa poata fi francizata trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
- conceptul, inclusiv produsele si serviciile, trebuie sa-si fi dovedit succesul in practica;
- imaginea publica, sistemul si metodele afacerii trebuie sa fie deosebite;
- veniturile din operarea francizei trebuie sa fie suficiente astfel incat sa-i permita francizatului sa amortizeze investitiile facute in franciza;
- francizatul sa poata obtine venituri onorabile din franciza pe care o opereaza, astfel incat aceste venituri sa recompenseze eforturile si munca depuse;
- franciza sa permita obtinerea unui profit astfel incat francizatul sa poata plati taxele de redeventa catre francizor
- venitul obtinut de francizor din toata aceasta operatie sa fie suficient astfel incat sa acopere obligatiile francizorului si sa si ii ofere un profit rezonabil.


Cel care cauta sa opereze o franciza trebuie sa fie atent, totusi. Multe oportunitati de afaceri, oferite cu buna credinta, sunt de obicei descrise in general ca "oportunitati de franciza". Alte oportunitati de afaceri sunt oferite nu cu buna credinta si sunt intentionat descrise eronat sau deghizate ca "oportunitati de franciza".

Afaceri precum agentii de vinzari, puncte de distributie, reprezentante de vanzari, etc., au anumite elemente ale unei francize, dar, de obicei lipseste un element important precum, de exemplu, relatia continua, formatul afacerii si sistemul, care fac ca afacerea sa fie o franciza.

Indiferent insa de tipul afacerii, fiecare nou francizor invata ca, in momentul in care si-a francizat afacerea, el sau ea a intrat intr-un domeniu nou. Indiferent de modalitatea de a castiga bani ca francizor, acesta joaca doua roluri: acela de a vinde francize si acela de a oferi serviciile sale francizatilor sai. Si, dintre acestea doua, cel mai important este acela de a asigura succesul francizorilor sai deoarece cheia succesului unei francize este succesul francizatilor.

Fara francizati de succes, nici un sistem de franciza nu va fi de durata. Dar, daca puneti interesul francizatilor pe primul plan, aceeasi francizati va pot ajuta sa deveniti urmatorul McDonald's.

Corina Driga

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.