Noutati Franciza

Cotidianul despre IMO

Romanii vorbesc binisor franciza


Antoaneta Etves - Cotidianul


Sectorul imobiliar, publicitar si industria restaurantelor fast-food sunt domeniile unde se pot gasi cele mai multe afaceri in franciza. In schimb, cele mai bune oferte de afaceri in franciza le ofera in special retailul si distributia. De curand, piata romaneasca a devenit tot mai interesanta in ceea ce priveste ofertele de afaceri in franciza. Comparativ cu francizele internationale, sunt si mult mai ieftine.
La aceasta concureaza atat costurile initiale de achizitie, cat si cele aferente distributiei. Spre exemplu, investitia pentru o afacere in franciza autohtona este de maximum 20.000 de euro, indiferent de profilul ales. Politica manageriala si profitul impuse de francizorul extern reprezinta alte cauze pentru care a crescut numarul cererilor de francize autohtone.

Francizele inca pot fi cumparate la preturi relativ mici. Marcile autohtone sunt "inchiriate" mult mai ieftin decat cele de import. Cele mai active pe piata sunt francizele in domeniul imobiliar, in cel publicatar si in domeniul fast food. Ofertele de afacere in franciza romaneasca, la fel ca si cererile, au crescut cu aproape 50%, potrivit firmei de consultanta specializata in franciza Franchise & Business Brokerage. Desi numarul ofertelor de afaceri in franciza a crescut, ele se axeaza mai mult pe retail si pe distributie, marea majoritate apeland la franciza pentru a-si crea o retea buna de distributie.

Francizele romanesti, mai accesibile

Oamenii de afaceri romani se orienteza tot mai mult catre francizele romanesti, deoarece acestea sunt mai aproape de cererea pietei. O afacere in franciza autohtona este mai rentabila decat cea importata atat din punct de vedere al achizitionarii, cat si a preturilor practicate. "Este mai avantajos deoarece costurile de achizitionare sunt mai mici", spune Eugen Driga, reprezentant Franchise & Business Brokerage. Totodata preturile de distributie sunt mai accesibile, fiind mai apropiate de piata romaneasca. Nu acelasi lucru se poate spune despre francizele importate. "Francizorii straini importa si pretul practicat in afara o data cu franciza si nu fac discounturi de nici un fel, astfel pretul este mult prea mare pentru buzunarul romanului", explica Driga. Politica manageriala, cat si profitul impuse de francizorul extern, reprezinta alte cauze pentru care a crescut numarul cererilor de francize autohtone.


Taxe si facilitati

Investitia pentru o afacere in franciza autohtona este de maximum 20.000 de euro, indiferent de profilul ales: mobila, mancare sau servicii.
La aceasta se adauga o taxa anuala de aproximativ 5.000 de euro, taxa ce reprezinta chiria pe franciza care in unele cazuri se materializeaza in colaborare, lucru practicat tot mai des de agentiile de publicatate. In cazul celorlalte francize taxele percepute cat si obligatiile fata de firma mama difera in functie de politica acesteia. Astfel, pentru a lua franciza de pizzeria Bella Italia, doritorii trebuie sa investeasca aproximativ 11.000 de euro si sa platesca o taxa anuala de 5.000 de euro reprezentind taxa pe franciza, taxa care nu este perceputa de toti francizorii. Un exemplu este Elvila, producatoare de mobila, taxa unica fiind o investitie de 15.000 de euro.


Scoli, lanturi hoteliere si firme de consultanta disponibile la import

Scoli de engleza, lanturi hoteliere, agentii de publicatate, cat si firme de consultanta in afaceri si-au expus oferta de francizare in Romania anul acesta. Nici moda si cosmeticele nu s-au lasat mai prejos. Conditiile difera de la o franciza la alta. Astfel, pentru a lua franciza scolii internationale de limbi straine Alexander Language Schools ai nevoie de 10.000 de euro, iar pentru a infiinta un centru de training si consultanta de afaceri sub marca Fokus, suma necesara este de aproximativ 25.000 de euro pentru franciza, iar pentru utilizarea masterului suma poate ajunge pana la 50.000 de euro, avand posibilitatea de a achita in rate. O alta oportunitate o reprezinta franciza unui hotel american numit Americinn. Contra sumei de 35.000 de euro, la care se adauga o taxa anuala de 5% din incasari si pentru publicatate, francizorul beneficiaza de servicii in domeniul constructiei, aprovizionarii si marketingului.

NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.