Resurse franciza

Unitatea pilot

Unitatea pilot si pachetul de franciza


Magazinul prototip al unei francize poarta numele de unitatea pilot. Prin operarea unei unitati pilot, francizorul poate dovedi  viabilitatea conceptului sau de franciza si al sistemului. Majoritatea unitatilor pilot sunt in proprietatea companiei.

Francizarea inseamna construirea unei metode simple, usor de invatat si testate pentru a conduce o afacere. Francizorul  trebuie sa fie capabil sa demonstreze ca a operat acea afacere cu succes o perioada de timp suficienta si intr-un numar suficient  de locatii pentru a accepta si incuraja pe cineva sa-si investeasca economiile in acea afacere. Legea romaneasca a francizei  chiar stipuleaza faptul ca un contract de franciza nu poate fi incheiat pe o perioada mai scurta decat cea in care francizorul a  operat el insusi aceasta afacere. Unitatea pilot ii permite potentialului francizor sa evalueze factorii care vor forma baza  expertizei si know-how-ului pe care le va transfera francizatului, cum ar fi tipul si marimea locatiei, echipamentul necesar,  metodele de operare si cerintele de marketing si financiare. Operarea cu succes a unitatii pilot este esentiala pentru pregatirea  pachetului de franciza. Experienta obtinuta din deschiderea si operarea unitatii pilot va oferi baza pe care se structureaza  elementele pachetului. Poate parea paradoxal, dar functia principala a unitatii pilot este aceea de a vande francize, iar, in  subsidiar, cea de a vande produsele afacerii. Introducand in Bucuresti in magazinul Unirea primul McDonalds autohton, firma a  urmarit nu numai vinzarea hamburgerilor, ci si obisnuirea publicului cu marca si cresterea interesului potentialilor francizati de a deschide propriul McDonalds. Pentru Agentia Multimedia si Creatie Publicatara franciza se ofera, se vande si se acorda sprijinul in derulare chiar in sediul agentiei din Bucuresti. Aceasta legatura permite ca sprijinul acordat francizatilor sa fie efectiv, iar conlucrarea in productie sa fie directa si fara intermediari.

Continutul pachetului de franciza

Francizorul asambleaza in pachetul de franciza elementele afacerii, reflectand acumularea operatiilor intr-o forma care poate fi transferata franchisee-ilor. In pachet, francizorul defineste structura formatului de afacere si natura relatiei dintre francizor si franchisee. Relatia este de obicei documentata in acordul de franciza si in manualul de operatiuni. Chiar daca multe elemente ale francizei sunt similare, exista diferente in pachetele oferite de francize. Este evident ca pachetul de franciza pentru Southern Fried Chicken sau Pizzeria Bella Italia de la Braila sunt diferite de cel al unei francize de agrement, cum ar fi City Paintball sau TicketCom. Natura exacta a unor elemente depinde de franciza in chestiune. Numele si logo-ul francizorului sunt o parte vitala a pachetului de franciza. Prin acordarea unei francize, un francizor le acorda franchisee-ilor dreptul de a utiliza numele si logo-ul pentru afacerea definita. Aceasta poate implica inregistrarea numelui si logo-ului, ca si protejarea altor aspecte ale afacerii prin patente si drepturi de autor.

Know-how legat de alegerea locatiei

Francizorii trebuie sa e ofere francizatului consultanta necesara stabilirii locatiei de lucru conform profilului afacerii.Southern Fried Chiken nu porneste incheierea unui contract nou pana cand locatia nu este stabilita. Arhitectii din Londra si consultantul din Bucuresti realizeaza pe cheltuiala lor un plan de amenajare complet cu utilitati, chiar daca aceasta munca nu se concretizeaza intr-un contract. Locatia din Cluj Napoca, de pilda, a fost respinsa deoarece nu exista posibilitatea unui plan inclinat pe care persoanele cu handicap motor sa poata accede in restaurant!

Sprijin de marketing

Marketingul este unul dintre elementele de baza din pachetul de franciza. Franchisee-ii se asteapta ca francizorul sa creeze o gama de materiale de marketing si activitati, precum publicitatea, promotiile in magazine si PR. Acesta este un domeniu in care, prin fondurile acumulate la care au contribuit toti franchisee-ii din retea ca si francizorul, franchisee-ii se vor bucura de beneficii semnificative comparativ cu competitorii independenti. De pilda, franciza Lollipops Paris, ce ofera incaltaminte, posete, palarii si accesorii de moda "dernier cri" - realizeaza urmatorul plan pentru deschiderea magazinului din Oradea din luna iulie:
In timpul amenajarii se instaleaza un poster urias in fata magazinului ce anunta viitoarea deschidere. Se face publicatate intr-un cotidian si un saptamanal local, iar presa este informata prin doua comunicate de presa si prin kit-urile de presa, ce contin carti postale si brelocurile "lady Cat-Lollipops". In ziua deschiderii oficiale se instaleaza o copertina alba pe strada in afara magazinului si se organizeaza un coctail cu bauturi racoritoare, iar grupuri de sapte-opt persoane viziteaza magazinul, insotite de francizat.
Doua animatoare imbracate cu tricouri, posete, centuri si esarfe Lollipops, distribuie 150 acadele ambalate in culorile si sigla Lollipops dupa amiaza intre orele 14 si 18, in fiecare sambata, timp de o luna.

De asemenea, planul de publicatate include si difuzarea, timp de patru luni, de spoturi publicitare, la un cinematograf local. Am dat acest exemplu (cheltuielile nu sunt mari) pentru a arata ca un francizor serios, in baza taxei de franciza, impartaseste toata experienta sa francizatului in campanii orchestrate cu grija pentru ca deschiderea si dezvoltarea afacerii sa fie un succes.

Eugen Driga

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.