Resurse franciza

Relatia francizor-francizat II

 


In articolul precedent am vorbit despre importanta majora pe care o are comunicarea in pastrarea unei relatii bune intre francizor si francizat. Un bun francizor mentine o comunicare constanta cu francizatii sai, aceasta ajutind nu doar la oferirea asistentei si a consultantei, ci este si un mod de a consolida increderea francizatului in francizorul sau. Daca francizatul mentine un contact constant cu francizatii sai, acestia din urma stiu ca francizorul este alaturi de ei si ca se pot baza pe acesta.

In societatea de astazi, este foarte tentant sa te bazezi doar pe internet pentru realizarea comunicarii (newslettere, e-mail-uri, etc). Desi sfant, cuvantul scris, intr-un e-mail, de exemplu, poate da nastere la confuzii ducand de aici la controverse si chiar conflicte. Relatiile se bazeaza pe dialog, in timp ce mail-urile sau newsletterele primite de francizati nu au acea nota personala si pot fi usor confundate cu o lista de ordine, de lucruri pe care francizatul trebuie sa le execute fara sa comenteze. De aceea este important sa incurajati dialogul in orice aspect al relatiei cu francizatii. Francizorii buni creeaza locuri si contexte unde sunt incurajate si se desfasoara dialoguri constructive: conventii anuale, intalniri regionale, consilii ale francizatilor, etc. In timpul acestor intalniri francizatii nu au sansa de a discuta doar cu francizorul, ci se intalnesc si cu alti francizati cu care isi impartasesc experientele din cadrul acestei afaceri. Toate acestea ajuta la consolidarea retelei si creeaza sentimentul identitatii cu marca si cu afacerea.

Foarte important este si ca francizatii sa se simta in largul lor cand apeleaza la francizorul lor si cand discuta cu acesta. La fel, si in cazul in care francizatul dialogheaza sau apeleaza la personalul desemnat de francizor sa ii ofere asistenta necesara. La fel de important este si ca francizatul sa poata avea acces rapid la membrii acestui personal sau la francizor. Daca nu i se raspunde prompt sau este amanat mereu, francizatul poate avea senzatia ca francizorului nu ii pasa si ca nu este interesat ca francizatii sai sa aiba succes.

Dar, poate cel mai important aspect este onestitatea. Comunicarea nu trebuie doar frecventa si constanta, ci sa fie sincera. Exista unele lucruri privand afacerea pe care nu le transmiteti si nici nu doriti sa le transmiteti francizatilor, dar cheia unei relatii pe termen lung este increderea. Iar increderea sa bazeaza pe transparenta si sinceritate. Consolidarea acestui sentiment de incredere incepe chiar din momentul cand cel care doreste sa achizitioneze o franciza discuta cu cel care ar putea fi viitorul sau francizor. Daca potentialul francizat are senzatia ca francizorul nu-i ofera informatii complete, este foarte probabil sa renunte si sa caute alt sistem de franciza. Dar atmosfera de incredere trebuie sa exista pe tot parcursul relatiei, de aceea este important ca francizorul sa fie sincer cu francizatii sai tot timpul. Daca francizorul este descoperit ca a mintit, chiar si o singura data, increderea francizatilor in francizorul respectiv este distrusa pentru totdeauna. Si, repet, este de ajuns sa se intimple o singura data.

Etapele relatiei intre francizor si francizat urmeaza etapele parcurse de afacerea in sine. Prima etapa este cea de inceput, evident, cand cei doi se intalnesc si se cunosc. Aceasta etapa are la baza increderea reciproca, viziunea comuna a francizorului si a francizatului de a pune bazele unei afaceri de succes si interdependenta inerenta intre cei doi. Ca timp, aceasta se suprapune, de obicei, cu perioada in care cel care va fi ulterior francizat discuta si negociaza cu francizorul, apoi semneaza contractul si demareaza toate procedurile de amenajare a unitatii francizate, de training, etc. Aceasta faza se caracterizeaza printr-un optimism extrem, uneori chiar incredere oarba din partea francizatului.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.