Resurse franciza

Potentialii francizati in Romania I

1. Francizarea: o dimensiune a antreprenoriatului

 

Autori:
Esteban M. Lafuente Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) and CEBR
Otilia Driga Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) and CEBR

Antreprenoriatul nu mai este de mult un concept abstract. Se observa o crestere a cererii si a interesului pentru desemnarea antreprenoriatului (formarea de noi afaceri) ca element cheie in dezvoltarea si revigorarea zonelor geografice sub-dezvoltate. Antreprenoriatul a atras interesul multor cercetatori care au demonstrat ca o activitate antreprenoriala intensa poate avea efecte pozitive asupra crearii de noi locuri de munca (Storey, 1994; Birley, 1987; Kirchoff si Phillips, 1988 si 1992; White si Reynolds, 1996), si asupra cresterii economice (Kent, 1982; Sexton, 1986; Dubini, 1989; Storey, 1994; Wennekers si Thurik, 1999). Este important de remarcat, legat de acest subiect, ca francizarea este o forma relevanta de antreprenoriat ce creste nivelul unui anumit tip de activitate antreprenoriala, dar in acest caz francizatul prezinta diferente majore in comparatie cu intreprinzatorul traditional. Francizarea presupune un contract ce stipuleaza obligatiile a doua parti semnatare, si anume proprietarul afacerii – francizorul - si francizatul (Kaufman si Dant, 1995). Scopul francizatului este acela de a exploata potentialul pietei dintr-o anumita zona geografica, aplicand procedurile de operare pentru a livra serviciul francizat. Gradul de standardizare, in ce priveste distributia de produse, depinde de locatia afacerii francizate. De asemenea, gradul de suport oferit de francizor variaza de la afacere la afacere. In plus, francizatul nu este la fel de independent precum antreprenorul traditional. Oricum, el nu este nici doar un executant pasiv in cadrul acestui parteneriat. Francizatul nu lucreaza pentru a se supune conditiilor date, ci pentru a le schimba in mod activ prin adaptari si inovatii dince in ce mai multe, chiar daca aceasta genereaza conflicte cu partenerul, respectiv francizorul. O caracteristica aparte este de asemenea, aceea ca francizatul inoveaza pastrand anumite limite – conceptul standard – astfel ca franciza contribuie la dezvoltarea de relatii de cooperare si intre organizatii. Relatia in franciza traditionala este asimetrica in ce priveste puterea deoarece francizorul detine controlul si, oficial, mai bine zis contractual, conduce relatuia. De aceea, sistemul de franciza este un fel de integrare verticala. Studiile arata ca relatia dintre francizat si francizor poate deveni mai mult simetrica daca francizorul stie cum sa foloseasca inovatiile francizatului si sa le transmita si altor francizati care activeaza in alte tari. (Sundbo et al., 2001). Ca urmare, diferentele intre antreprenoriatul traditional si francizare ne dau motive sa evaluam trasaturile caracteristice ale persoanelor interesate de activitati antreprenoriale comparative cu cei care recent... Pentru a atinge acest scop, utilizam informatiile de la Centre for Entrepreneurship & Business Research (CEBR). De asemenea, tinem cont de anumite variabile privand factori demografici si socio-culturali pentru a oferi o perspectiva mai larga in legatura cu caractersticile si cea anume ii motiveaza pe intreprinzatorii romani, recenti si potentiali.

Seturi de date de la Centre For Entrepreneurship & Business Research

Informatiile utilizate in acest document au fost preluate din datele pe anul 2006 ale Centre for Entrepreneurship & Business Research (CEBR). CEBR este o organizatie din Romania al carei obiectiv este oferirea de informatii calitative si cantitative de calitate, referitoare la persoane si intreprinderi din Romania, pentru a promova analiza si cercetarea in afaceri. Datele utilizate in acest raport corespund celor culese de la persoane intervievate care fie doresc sa aiba sau au deja activitate antreprenoriala. Baza de date originala care sta la baza acestei cercetari contine 1.574 de subiecti din Romania. Pentru rigurozitate cercetarii, insa, s-au inclus doar subiectii pentru care se poate constitui o fisa completa de varibile independente. Astfel, esantionul se reduce la 1.449 subiecti, din care 812 (56%) barbati si 637 (44%) femei. In plus, 22,71% (329) din subiecti sunt rezidenti in Bucuresti, in timp ce 1.120 (77.29%) locuiesc in alte zone din Romania.

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.