Resurse franciza

Francizorul si reteaua de franciza

 
Majoritatea francizorilor promit sa ofere francizatilor "suport si ajutor" pe intregul parcurs al colaborarii sau "inainte si dupa demararea afacerii". Dar ce inseamna acest "ajutor", in realitate? In mare parte, acesta se concretizeaza in trainingul oferit francizatului, o structura de afacere viabila, etc. Dar ce se intampla cand, cu toate acestea, francizatul intampina probleme? Va fi francizorul alaturi de el?

Interesul francizorului este ca francizatii sai sa aiba succes si, desi sistemul sau de franciza a fost testat si perfectionat, el trebuie creeze un resort (un departament in cadrul afacerii sale sau sa desemneze doar o persoana) dedicat rezolvarii eventualelor probleme cu care se vor confrunta francizatii. Francizatii ar trebui sa poata afla informatii de la francizorul lor. Normal, fiecare francizat trebuie sa aiba, cel putin in urma trainingului, notiuni elementare despre afaceri. Dar un sistem bun ar trebui sa poata oferi detalii referitoare si la aspectele mai "delicate" ale succesului in afaceri.

Daca va confruntati cu probleme de ordin juridic, bancar sau sisteme de tehnologia informatiei, avize sau autorizatii, etc, francizorul ar trebui sa va ofere informatii sau, cel putin, sa va indrume catre surse de informatii care va pot fi de ajutor. In ce priveste trainingul, francizorul ar trebui sa ofere programe profesionale de pregatire a francizatilor. O firma buna se va asigura ca trainingul oferit este cuprinzator si de actualitate. Dar nu ar trebui sa se rezume doar la atat. Multe companii organizeaza pentru francizati cursuri de pregatire, semanarii, sesiuni de informare, etc, in afara training-ului obligatoriu, prevazut inaintea demararii afacerii, tocmai pentru ca francizatii sa fie la curent cu ultimele tendinte din domeniul in care activeaza, mai ales daca este vorba despre un domeniu tehnic. Computerele... un punct cu adevarat nevralgic nu doar pentru francizat ca individ, ci reprezinta, de multe ori, un element cheie in gradul de eficienta si profitabilitate al companiei in sine. Pentru orice companie, personalul IT joaca un rol cheie, iar francizatul are trebui sa se poata baza pe capacatatile acestuia pentru a obtine asistenta. Ce fel de upgradari si alt ajutor ofera? Cine ar trebui sunat la telefon in momentul in care computerul nu mai functioneaza sau apar alte probleme de operare? Francizatul trebuie sa stie exact cum si la cine sa apeleze in caz de nevoie.

Multi francizati nu profita de toate optiunile oferite de francizor in ce priveste vanzarile si marketingul. Una dintre aceste optiuni este programul comun de publicatate, in care mai multi, daca nu toti, francizatii contribuie la realizarea unui fond pentru publicatate. Si, pentru ca unde-s multi puterea creste, un astfel de fond permite realizarea unei publicatati mai intensive, accesul la media de comunicare care au un public mult mai vast (precum televiziunea), dar la care preturile sunt pe masura. De asemenea, in functie de domeniu, un francizor serios va pune la dispozitie si alte modalitati de suport pentru francizatii sai in vederea imbunatatirii ratei vinzarilor. Astfel, unii francizori pun la dispozitie o linie telefonica nationala pentru clienti, organizeaza promotii de vinzari sau programe de pregatire a personalului de vinzari. In unele cazuri, francizorul pune la dispozitia francizatilor, contra cost, o echipa de profesionisti in vinzari.

Un alt secret al unei afaceri de succes il reprezinta angajatii. Un angajat motivat si co-interesat sa lucreze pentru dvs va da rezultate mult mai bune si va reprezenta o persoana in care sa puteti avea incredere. Si exista multe moduri in care francizatii sa-si recompenseze angajatii, in afara salariului, iar francizorul ar trebui sa va sustina din plin in acest demers. De obicei, problemele cu care se confrunta francizatii sunt de natura temporara si se pot rezolva cu un pic de implicare personala. Exista si probleme care nu tin de "bucataria interna" a afacerii, care au un caracter permanent, precum unele reglementari, de exemplu, din legislatia locala care, prin aplicarea lor, ar putea pune sub semnul intrebarii insasi existenta unui punct de lucru in zona. Dar, abordate cu seriozitate de catre o echipa solida francizor-francizat, si astfel de probleme se pot rezolva.

Este important ca francizorul sau cei din conducerea firmei francizoare sa aiba un contact permanent cu francizatii si sa deplaseze frecvent la fata locului, in felul acesta putindu-se preveni sau rezolva rapid o multitudine de probleme. Iar cand apare o anumita problema, se pot aloca exact resursele si oamenii care o pot rezolva. Nimic nu se compara cu cunostintele acumulate observand un specialist actionand la fata locului. Pe de alta parte, un sistem centralizat de obtinere a informatiilor este un ajutor eficient, atat pentru identificarea francizelor-problema, cat si pentru gasirea potentialelor solutii strategice. Daca doriti sa cumparati o anumita franciza, dar nu stiti exact care sunt riscurile si avatajele operarii respectivei francize, este foarte important sa va "faceti temele" - sa va informati. Sunt multe francize de succes, dar trebuie sa determanati care va ofera serviciile necesare pentru ca dumneavoastra sa aveti succes. Si, la fel ca multe lucruri din viata, este mult mai usor sa reusesti daca intai iti faci un plan de la inceput, decat sa incerci sa repari o situatie nu prea buna, mai tarziu.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.