Resurse franciza

Franciza sau frauda? II

 


Am vorbit in articolul precedent despre anumite "semnalmente" care va pot ajuta sa recunoasteti daca franciza pe care o vizati a o achizitiona este o afacere cinstita sau o falsa franciza. Dar ce faceti daca aceste "semnalmente" nu sunt atat de evidente? Cum va puteti da seama daca aveti de-a face cu o falsa franciza?

Dupa cum am mai spus si in alte rinduri, a va informa cu privire la toate aspectele unei francize, a "investiga" afacerea respectiva va scuteste de foarte multe probleme. Cum obtineti informatii? Cautati-le pe Internet, in presa, intrebati si discutati cu actuali si fosti francizati ai retelei respective, eventual, daca puteti, discutati si cu clienti ai afacerii respective, dar, ca si in cazul francizatilor, solicatati sa discutati cu cei cu care doriti dumneavoastra sa discutati, nu cu cei desemnati de francizor. Si, verificati si confruntati intre ele informatiile respective. Cautati confirmari.

Puteti incepe cu produsul sau serviciul comercializat de catre compania respectiva. Este produsul sau serviciul de buna calitate? Este inventia sau inovatia proprie a companiei, exista patente de inventie pentru produsul respectiv? Ce garantii se ofera pentru produsul respectiv, cam de cate ori pe an trebuie reparat, in mod obisnuit, sau inlocuit? Ce spun consumatorii cu privire la produsul sau serviciul respectiv, cum se pozitioneaza pe piata si care este evolutia pietei produsului/serviciului respectiv? Exista restrictii sau o legislatie privand utilizarea produsului sau prestarea serviciului?

Si fiindca am vorbit despre piata produsului/serviciului, exista asa ceva? Asigurati-va ca exista cerere pentru ce urmeaza sa vanda compania dumneavoastra si, mai mult, informati-va cu privire la celelalte companii care ofera deja in zona respectiva produsul sau serviciul (in cazul in care nu este vorba despre un produs sau serviciu complet nou). Ceea ce va fi concurenta dumneavoastra satisface complet cererea pentru produsul/serviciul respectiv sau mai este loc si pentru dumneavoastra?

Cand veti discuta cu cel care poate va fi viitorul dumneavoastra francizor, acesta va va face mult promisiuni si va va da tot felul de asigurari ca afacerea dumneavoastra va avea profituri mari, etc. Nu va lasati ametiti de vorbe frumoase, analizati aceste promisiuni, eventual discutati cu un contabil si comparati cifrele la care s-ar ridica profiturile promise cu profiturile obtinute de cei care vand produse/servicii similare pe piata vizata de dumneavoastra. Discutati cu concurentii directi ai afacerii respective, daca aveti posibilitatea. cand vorbiti cu francizatii deja existenti ai afacerii, abordati si acest subiect, aflati cati dintre ei au obtinut profiturile promise.

Cand ati ajuns la subiectul "taxa de intrare in sistem", cereti sa vi se explice exact si detaliat ceea ce veti primi in schimbul banilor pe care ii veti da. Asigurati-va ca toate acestea sunt cuprinse in contract si ca primiti ceva pentru fiecare dolar, euro sau leu pe care il dati. Produsul sau echipamentele pe care vi le furnizeaza francizorul va sunt oferite la un pret care va permite sa il vandeti sau sa il folositi si sa aveti si profit? De asemenea, interesati-va cu privire la toate restrictiile privand activitatea pe care urmeaza sa o desfasurati. De la ce furnizori puteti cumpara marfa sau echipamente, in ce zona geografica puteti vande si asa mai departe. Francizorii adevarati impun reguli rigide privand vinzarile, realizarea marketing-ului si controlul calitatii. La fel, solicatati sa vi se explice in ce va consta suportul si asistenta pe care va promit ca va vor acorda. Unele companii ofera contact permanent prin intermediul Internetului, altele, un numar de telefon special creat pentru francizatul in cauza. Alti francizori se deplaseaza la sediul francizatului, pe cand altii, cer ca francizatul sa vina la sediul lor. De asemenea, cereti-le sa va prezinte detaliat, ce altceva va mai ofera: training, asistenta in alegerea locatiei, asistenta financiara, etc. Asigurati-va ca toate acestea sunt cuprinse in contract, de asemenea. Tot ce vi s-a promis verbal trebuie sa fie si inscris in contract, altfel francizorul, oricat de mult ar fi el de buna credinta, tot nu va putea fi obligat sa faca mai mult decat ce este stipulat in contract.

In plus, solicatati sau aflati nume ale celor care au investit in afacere, precum si nume de clienti. Aflati informatii care au interactionat cu francizorul si cu compania acestuia. Verificati, pe cat se poate, daca firma respectiva a fost sau este implicata in procese. Dar, cel mai important, catiti cu atentie contractul, asigurati-va ca ati inteles absolut tot ce este inscris in acest document si, la nevoie, consultati-va cu un avocat care sa va explice clauzele si termenii si sa va clarifice orice neintelegeri.


Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.