Resurse franciza

Cat de atractiva este Europa pentru franciza din SUA II


In articolul de saptamana trecuta am prezentat cateva date dintr-un studiu efectuat de catre Institutul Rosenberg International Center of Franchising (RICF) din cadrul Universitatii din New Hampshire din SUA care a investigat situatia curenta a extinderii prin francizare, peste ocean, a companiilor americane. Acest studiu a fost efectuat pe un numar de 109 firme din SUA, reprezendind, in total, 115.000 de unitati francizate activand in intreaga lume.

Dintre unitatile francizate aflate in afara SUA, 88,02% sunt proprietatea francizatilor si 4,83% in joint venture, dar doar 7,14% fiind proprietatea francizorilor, concluzia autorilor fiind ca una dintre strategiile companiilor francizoare americane este de a opera mai mult prin intermediul unitatilor aflate in proprietatea fancizatilor, tocmai pentru a reduce riscurile mari ale extinderii peste ocean. Acest lucru este valabil mai ales in cazul extinderilor in zone considerate a avea un risc ridicat sau sunt necesare investitii masive de capital, ca in cazul hotelurilor. O exceptie o reprezinta tari ca Rusia sau China, pentru care francizorii americani trebuie sa faca ajustari majore ale sistemelor lor de franciza si sa dezvolte noi lanturi si cai de furnizare a marfii, a materiilor prime si a echipamentelor. In astfel de cazuri se creeaza o unitate pilot, aflata in proprietatea francizorului, inainte de a se transfera sistemul catre francizatii locali. 28% dintre oamenii de afaceri americani interogati pentru acest studiu au SUA ca prioritate de extindere in urmatorii trei ani, in timp ce 26% doresc sa-si extinda afacerile in Canada si doar 15% dintre acestia au ca prioritate extinderea in Europa. 54,9% dintre francizele americane participante la realizarea acestui sondaj opereaza deja unitati in tari ale Uniunii Europene. Dintre acestia, mai mult de jumatate (51%) au cele mai multe unitati in Marea Britanie. Doar 12% din cei investigati detin unitati in Germania si doar 8%, in Franta (in timp ce restul de 29% au unitati in celelalte 21 de tari ale UE). De asemenea, 65% dintre francizorii americani care au unitati deschise in Europa au indicat Marea Britanie ca fiind cea mai profitabila tara din Uniune, pentru ei, in timp ce doar 10% au indicat Germania, iar 5%, Franta. Si, tot referitor la capitolul profit, 50% dintre cei chestionati au spus ca unitatile lor din Marea Britanie genereaza cel mai mare profit si doar 15% au spus acelasi lucru despre unitatilor lor francizate din Germania, iar 5% au declarat ca unitatile din Franta le aduc cel mai mare profit.

Marea Britanie este considerata cea mai atractiva tara UE pentru 48% dintre francizorii din SUA care activeaza in Europa, in timp ce Germania a fost nomanalizata de 20% din acestia, iar Franta, de 8%. Interesant este faptul ca desi mai putin de 1% au indicat Spania ca fiind cea mai profitabila tara membra UE, pentru 9% dintre francizori este alegerea numarul 1 in ce priveste dorinta de extindere. Daca am vorbit despre cele mai atractive tari membre UE pentru francizorii americani, le vom mentiona acum si pe cele mai putin atractive. Astfel, francizorii din SUA nu sunt interesati de Cipru, Estonia si Malta, cele trei tari aflindu-se la egalitate in acest clasament, cu cate 20%. De asemenea, 10% au mentionat Slovenia ca fiind cea mai putin atractiva tara pentru extinderea afacerilor. Toate aceste tari sunt noi intrate in Uniune, deci francizorii de peste ocean nu cunosc prea multe despre aceste noi teritorii, dar reprezinta si piete de desfacere restrinse. Insa 75% dintre francizorii din SUA care activeaza in Europa se declara a fi satisfacuti de modul in care afacerile lor se desfasoara pe batrinul continent, in timp ce 17% sunt foarte satisfacuti si doar 8% sunt nemultumiti total.

Sa vedem insa, ce spun si acei francizori care nu opereaza unitati in Uniunea Europeana, adica 45,1% dintre subiectii acestui studiu. Din acestia, 66% au declarat ca doresc sa intre pe piata europeana; dintre cei care doresc sa isi extinda afacerile in UE, 60% considera Marea Britanie ca fiind cea mai atractiva tara, in timp ce 9% au ales Germania, 9% au optate pentru Franta si 9%, Spania. Autorii raportului noteaza faptul ca in timp ce Marea Britanie reprezinta prima alegere pentru 60% dintre francizori pentru a intra pe piata europeana, doar 45% doresc sa isi extinda franciza in aceasta tara. Germania, pe de alta parte, este considerata mai putin atractiva ca prima tara de catre francizori, pentru a intra pe piata UE, decat pentru extinderea afacerilor, 9% ar dori sa-si demareze din Germania afacerile pe piata europeana fata de 21%, cati au spus ca ar dori sa se extinda in aceasta tara. Franta si Spania au fost si ele nomanalizate de cate 9% dintre chestionati, ca fiind prima optiune cand vine vorba de intrarea pe piata UE.

Cel mai putin atractive tari pentru lansarea in Europa a francizei lor, au fost indicate Franta, de 22%, Slovacia, de 15%, Cehia, tot de 15% si, respectiv Spania, de catre 6%. Este foarte interesant faptul ca, desi 9% dintre cei care deja opereaza in UE gasesc Franta ca cea mai atractiva tara pentru a-si extinde afacerile, 22% din cei care nu activeaza in Europa, nomanalizeaza aceasta tara ca fiind cea mai putin atractiva. Vom mai adauga ca 31,3% dintre subiectii sondajului considera ca viitorul afacerilor lor in UE va fi extraordinar, 48,4% au fost mai moderati, in timp ce 20,3% nu prevad un viitor prea stralucat al activitatii francizelor lor pe batrinul continent.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.