Resurse franciza

Achizitionarea unei unitati francizate deja existenta III

 


Exista doua tipuri de unitati francizate deja existente oferite spre vanzare: unitati profitabile, de succes, si unitati francizate care inregistreaza pierderi sau abia supravietuiesc. Bineinteles, ambele tipuri pot reprezenta oportunitati de afaceri, dar cel de al doilea presupune mai multe riscuri decat primul. La fel ca in cazul achizitionarii unei francize in care trebuie sa puneti dumneavoastra bazele unitatii, si in acest caz trebuie sa va informati pentru a lua cea mai buna decizie.

In primul rand aflati care este motivul pentru care respectivul francizat vinde acea unitate. De ce vrea sa iasa din afaceri si de ce tocmai acum? Vrea sa se retraga, sa isi schimbe domeniul de activitate sau sa nu mai munceasca 70 de ore pe saptamana? Sau a aflat despre iminenta unor schimbari de pe piata sau din mediul de afaceri, de exemplu, schimbari care vor afecta afacerea in mod negativ si atunci vrea sa iasa din ea inainte sa se intimple ceva?

Aflarea adevaratului motiv al vanzarii, insa, poate necesita oarecare efort. Majoritatea vanzatorilor nu vor vorbi despre problemele cu care se confrunta afacerea pe care doresc sa o vanda, ci o vor prezenta in cea mai favorabila lumana. De aceea, nu va limitati sa discutati doar cu vinzatorul, ci informati-va si asupra evolutiei si situatiei pietei produsului sau serviciului comercializat de catre respective afacere, dar discutati, pe cat este posibil, cu concurentii francizatului, cu ceilalti francizati din retea, precum si cu francizorul. Discutia cu francizorul este inevitabila, deoarece, invariabil, el o va solicata deoarece, in majoritatea cazurilor, francizorul are dreptul de a decide daca il accepta pe noul venit, respective pe dumneavoastra, in cadrul retelei pe care o conduce. Nu este de ajuns sa aveti sumele de bani necesare achizitionarii unitatii francizate ci va trebui sa si indepliniti conditiile pe care ceilalti francizati ai sistemului le indeplinesc. Astfel, francizorul trebuie sa vada ca aveti dorinta de a conduce afacerea cu succes si ca aveti si calitatile necesare pentru aceasta.

Pentru a afla mai multe informatii despre afacerea pe care doriti sa o cumparati solicitati toate materialele pe care francizorul le ofera potentialilor francizati, incepand cu materialel promotionale pana la detaliile privand proiectiile financiare si alte date legate de respective franciza. De asemenea, francizorul va poate confirma, infirma sau sa va dea date in plus fata de informatiile pe care le-ati primit de la vinzatorul unitatii respective.

Dar nu va limitati la a afla motivul vanzarii. Solicitati date privand evolutia si performantele unitatii, din anii anteriori. Interesati-va si privitor la personalul angajat: care este situatia angajatilor, cat de important este pentru succesul afacerii sa pastrati angajati din posturile cheie sau de conducere? La fel, aflati care este starea si situatia locatiei. Succesul afacerii depinde de respective locatie? Proprietarul cladirii sau al terenului doreste sa incheie un contract nou, cu conditii noi, cu noul proprietar al unitatii francizate? Exista planuri de modificare a locatiei (viitoare constructii, etc) care vor afecta mersul afacerii in mod negativ? Una dintre intrebarile de maxima importanta pentru cumparator este cea legata de pretul afacerii. Daca unitatea respective este profitabila, stabilirea unui pret nu ridica probleme. Specialistii spun ca un pret corect in astfel de cazuri este o suma intre dublul si pana de la cinci ori cifra profitului net al afacerii.

In cazul unitatilor neprofitabile, stabilirea pretului poate fi mai problematica. Vanzatorul va va oferi intotdeauna motive solide pentru faptul ca unitatea sa nu aduce profit, incercand astfel sa obtina un pret cat mai bun. Ideea este insa de a cumpara ieftin o unitate francizata neperformanta si a o transforma intr-o unitate profitabila care, eventual, sa poata fi revanduta. In acest caz specialistii in domeniu sugereaza sa aflati care este investitia totala necesara a deschide o noua unitate francizata, incluzind costurile de demarare si de realizare a marketingului, iar din aceasta suma sa scadeti sumele pe care va trebui sa le investiti pentru marketare si pentru demararea operatiunilor, pana cand afacerea ajunge in punctul de rentabilitate. De asemenea, scadeti si alte sume necesare pentru rentabilizarea afacerii, de exemplu re-tehnologizare sau angajarea de profesionisti. Pretul cerut pentru unitatea respectiva nu ar trebui sa depaseasca diferenta astfel obtinuta.

Daca vanzatorul nu este de acord, nu aveti nici o obligatie de a cumpara. Dumneavoastra sunteti cel care va trebui sa suportati consecintele deciziei de a cumpara, de aceea nu trebuie sa va grabiti. Nu sunt multi care vor sa cumpere unitati neprofitabile, asa ca aveti timpul de partea dumneavoastra sa negociati si sa luati cea mai buna decizie.

Corina Driga, franchise consultant

PREZENTA WEB
NEWSLETTER

15 ani de info utile/noutati/optimizare afaceri pentru 15.000 abonati francizori/ investitori/ proprietari de afaceri. Aboneaza-te acum!

PREZENTA WEB
SOCIAL MEDIA

Urmeaza cursul gratuit de franciza inaugurat de IMO in 2006 si actualizat
la nivelul anului 2016.